tisdag 11 mars 2014

Jag hörde en historia...


 Vårt hus andas så mycket historia.
Jag har fått en del dagboksanteckningar av min svärfar där historierna går långt tillbaka i tiden...
Paulina som jag tidigare berättat om var ju en av de första döttrarna till Anders Svensson som byggde huset år 1845.
Jag undrar om Paulina har suttit vid den här symaskinen och vad det var hon sydde...




Vem satt vid det här gamla skrivbordet och skrev...?
Det var väldigt illa tilltygat och även om det bar emot en del så fick det sig ett litet ansiktslyft.

Till vänster ligger glasverandan som är en tillbyggnad under 1920-talet men före tillbyggnaden var det här  som husets enda entré låg.
I dagboksanteckningarna står det att min mans farfar - Oscar skämdes över att de bara hade en ingång.
Alla övriga gårdar hade en finentré och en fulentré.
På den här gården fick gästerna gå över alla skor för att komma in, det tyckte inte Oscar om.
Ungefär samtidigt som glasverandan byggdes såg man även till att bygga ut huset vid matsalen.
Där kom även ett trapphus till med ingång direkt till köket och upp till andra våningen,
så det blev en fulentré till slut! 












Detta är idag husets huvudingång, fin eller ful
men jag älskar den!


Må så fint!
Ann

Inga kommentarer: