lördag 19 juli 2014

Ängamat = sommarmat



Nu gick de sista grönsakerna som jag har sått i pallkragarna åt. Det blev inte så mycket detta året eftersom jag provade att ha pallkragarna på ett nytt ställe i år ( i vår nyanlagda trädgård ville jag prova mig fram först...) men nästa år tänker jag satsa mer. Då vill jag även prova på att odla rödbetor och sparris och zucchini igen.
Det är ju så underbart att kunna gå ut i trädgården och hämta det man behöver och vill ha till middagen.




Så idag kokade jag ihop lite Ängamat på grönsakerna.
Nu när lille A är här hoppades jag att även han skulle uppskatta det, speciellt tillsammans med lite god korv och det gjorde han! Jag gjorde denna rätt till mina barn när de var små och de tyckte nog om den för just den milda smakens skull.





 När vi köper korv så gör vi det från den närliggande gården Attorp. Korven därifrån är gjord på 95% Limousinekött med en aning sting i sig och som passar perfekt till denna milda mat.
När jag läser dagboksanteckningarna från gamla tider här i huset står det om hemmagjorda korvar och saltat kött som hängde och stod i saltkar på vinden och som min mans farfar som barn brukade gå och skära sig en godbit av när ingen såg :-)
Jag är övertygad om att det även gjordes Ängamat på grödorna här från gården!

Har du inte provat Ängamat så tycker jag att du ska göra det.
Det är gott,billigt,nyttigt och enkelt.
Svensk husmanskost när den är som bäst och helt okomplicerad!

Ha det så fint,
Ann



Inga kommentarer: