måndag 9 mars 2015

Hur gick det med detoxen...?



Jag har lovat att berätta hur det gick under och efter detoxen...

Rödbetor,morot och äpplen en riktig rensare...

Det började ju här:
Med en detox på nyttiga juicer och en kostförändring.

Jag har länge funderat på att köpa en råsaftcentrifug.
När barnen var små gjorde jag bland annat morotsjuicer i mormors gamla juicemaskin.
När den hade gjort sitt kom det aldrig in någon ny.

Men så fick jag en av barnen i julklapp och körde igång igen....




I ett tidigare inlägg berättade jag att jag så länge jag kan minnas alltid har lidit av migrän.
Svår migrän...sådan som kan komma ofta och vara upp till två dygn.
 Jag har provat så många olika varianter av värktabletter och annan kost eftersom även min mage är känslig och jag vet att det helt klart hänger ihop. Men då har jag inte varit så konsekvent.

Den här gången beslutade jag mig för att börja lägga om kosten ganska rejält.
Eftersom jag tidigare märkt att min mage är laktoskänslig och glutenkänslig så tog jag bort mjöl och mjölkprodukterna till 100%.


Overnight oat med chiafrön och bär


Kaffet som jag alltid har kickstartat med på morgonen tog jag bort och fortsatte med juicerna istället. Så många varianter man kan göra och så gott det blir alltså!
Den enda koppen kaffe jag dricker är runt 11-tiden på förmiddagen sedan är det te utan koffein som gäller för mig. Jag har nämligen läst mig till är att kaffe kan vara en riktig trigger till migrän så varför utmana ödet...

Jag har övergått helt till mandelmjölk, cashewmjölk eller sojamjölk istället och bakar bröd med glutenfria produkter och tycker nu att det är riktigt gott. 

Det bästa av allt: jag har inte haft varken migrän eller ett uns av huvudvärk på snart två månader!

För nu mår både mage och knopp fint ;-))

Ha det riktigt bra,

Kram
Ann




2 kommentarer:

Fru Vardag sa...

Åh va bra! Migrän är inget bra alls. Hade det själv när jag var yngre, men som tur är så försvann det helt. Vilka fina bilder! Jag har försökt att ta lite foton på mat osv, men får aldrig till det. Handdukarna i ditt förra inlägg är en kanon ide. Känner väl igen det där men lukt, fast de är nytvättade. Bra gjort! De är så stilrena och fina. Ha en fin dag i solen. Kram Gabriela

Unknown sa...

Tack fina Gabriela för din varma kommentar <3
Kram
Ann