tisdag 5 januari 2016

Nu lämnar vi Koh Samui


Vi har nu varit på denna ö i 6 dagar.
Imorgon reser vi härifrån med fina minnen tillsammans.


Vid ankomsten hit kände vi först att vi ångrade att vi lämnade Koh Chang. Detta tror jag vi känner lite fortfarande eftersom Koh Samui är ganska sönderturistat.
Koh Chang är fortfarande ganska orört och lugnt och väldigt grönt.


Men visst har vi njutit!
Tro inget annat, det har varit ljuvligt men lite svårare att ta sig runt på ett enkelt sätt. Saknar en tuk-tuk här...

De flesta dagarna har vi hållt oss på vår strand - Silent Beach - men två utav dagarna besökte vi Chaweng Beach, kände dock att det blev alldeles för rörigt och farligt med alla vattenskooters bland badande människor, men vattnet var klarare och med en vit len underbar sand!

En dag for vi till Choeng Mon som passade oss väldigt fint, lite mindre och lugnare, men där upplevde Simon att det var för mycket koraller och stenar på stranden och botten...




Maten är ju helt fantastisk!
Inte en gång har vi fått dålig Thaimat, den har varit helt utsökt överallt. Vi äter bara Thaimat, det finns så oändligt många smaker och styrkan går ju att reglera bara man säger till :-)


Jag älskar tidiga morgnar och frukostar utomlands och med den här morgonvyn i skuggan var det inte svårt.Grabbarna kom lite senare...



En av kvällarna på väg till coolaste, mysigaste lilla restaurangen alldeles på stranden - Treehouse Restaurant där man även kan hyra bungalows. Det är ett tyskt par som äger stället och i en skön bohemisk stil, härlig loungemusik, nästan uteslutande Thaimat (såååå vällagat!!) 
 Personalen är Thailändare och paret som äger det pratar flytande Thailändska.

Tänk....Jo,det skulle jag kunna tänka mig...Någon gång i framtiden någonstans i världen...Att äga mitt pensionat, restaurang, det har jag berättat för er tidigare...Är en av mina största drömmar...

Ja, tack till Koh Samui för denna gången.
Vi kanske ses igen...
Imorgon far vi tillbaka till Bangkok för att lämna Simon på flyget hem och vi flyger upp till min kusin från Köpenhamn som är dolumentärfilmare och bor där under vintrarna. Han ska tydligen filma något sällsynt djur den här gången.

Det ska bli skönt att länna strandlivet en vecka nu och att Dan som har bott här under många år ska guida oss runt på lite annat. Så spännande! Så synd bara att Simon inte kan följa med på del två av vår resa...

Soliga varma kramar från mig!
Ann

Inga kommentarer: