söndag 10 januari 2016

Tack Chiang Mai och kusin Dan!



När kusin Dan under åren har pratat om Chiang Mai i Thailand har jag nog inte ställt så många frågor...för jag har egentligen inte varit så intresserad av Thailand, det har aldrig lockat mig att åka hit...Men jag kan berätta nu, att den här resan har fått mig att öppna ögonen för detta fantastiska land och dess fina kultur.


Dan har ju varit här sedan 2006 men rört sig runtomkring i hela Asien sedan 90-talet, då han har filmat och producerat dokumentärfilmer i hela sitt liv.


Det finns ett tempel på nästan varje gata...


Vi startade egentligen med att ta bilen till Chiang Dao Nest , ca 10 mil upp i bergen för att stanna en natt tillsammans där. Det är en fantastisk plats i naturen där man hyr bungalows och äter god mat och här finns massor av aktiviteter för den som vill, tex cykling, vandring, forsränning mm.
Många reser tillsammans, en del gör det på egen hand.

Just Chiang Dao Nest ägs av en Thailändsk kvinna - Winnie som har utbildat sig i till bland annat kock i England och maten ja, den var himmelskt god!


Godaste hembakta tortillan med pulled pork och päroncoleslaw och en Singha ( öl) blev en perfekt lunch i skuggan och pratet om resor, minnen och allt man har haft chansen att få uppleva som är så otroligt lärorikt när man reser.
Senare på kvällen åt vi en ljuvlig tre-rätters meny och jag tror det var den ljuvligaste vanilj panacottan jag ätit någonsin!




Bougainvillen ser ut som i huset vi har ii Spanien. Exakt samma färg...


Precis utanför vår Bungalow...


När vi är här kan jag inte låta bli att tänka på landet där min man har levt och bott under fyra år - Congo Kinshasa.
 För 1 år sedan var jag med honom och vännerna dit och där finns så många möjligheter att göra något liknande som detta. 


Skymning och vi ska strax iväg till middagen hos Winnie...


Solnedgång bland bergen...


Att sitta här och äta fantastiskt god mat på kvällen och lyssna till kusin Dan Säll som arbetar och har arbetat med filmproduktion i över 40 år runt om i hela världen är så otroligt fint. Anders har ju också rest och arbetat med flera olika biståndsprojekt bland annat i Kongo och Sydamerika och här kom det fram historier som han inte berättat för mig tidigare :-) Det är så otroligt lärorikt och givande med resor och uppleva andra kulturer.


Dan är bara några år yngre än vad min far blev...
Han är en av mina äldsta kusiner och han är son till min fars äldsta syster som var 27 år äldre än honom själv. Farmor hade alltså 7 barn varav min far och hans tvillingbror blev ett par riktiga sladdbarn eftersom farmor då var 48 år när de kom. Det blev självklart lite prat om min far och några minnen som Dan har från den tiden då de var unga tillsammans. Min far var en fin människa men jag fick aldrig ha honom som min far. Jag har aldrig sett några bilder på min farmor och farfar och inte heller vetat om vilka mina kusiner är.

Att vi bara för fem år sedan fick kontakt och startade en kusinträff på min fars sida gör att jag äntligen känner att jag tillhör en familj. En egen familj förutom mina barn och min man förstås. Jag har känt mig ganska rotlös i hela mitt liv...


Dan har med sin erfarenhet och kännedom om Chiang Mai visat oss runt i fem dagar här, vilket är en bråkdel av vad som finns att se här dess omgivning. 
Här väljer man full aktivitet eller ren stillhet...




Tidigt nästa morgon före frukosten gick vi upp till templet...


Fina tänkvärda ord på vägen upp...


En morgon i stillhet och i tystnad...




Fotografen him self in action. 

Tillbaka i Chiang Mai.

Mango med stickyrice är en lokal rätt typisk för Chiang Mai. Den måste man bara prova när man är här!

Att komma hit och få personlig guidning i både dagliv och nattliv har varit så fint!
( Dan älskar jazz och levande musik!) vilket även jag gör så har vi behövt en "lillemorfar" varje dag . Han är ju från Köpenhamn och kallar det så ;-))
dvs en eftermiddagslur för att orka hänga med på nattkröken oxå :-)



Jazz på North Gate

Här finns ju ett nattliv utan dess like! Vilket även det var totalt överraskande för oss. 
I Chiang Mai finns allt! 

Men så har det blivit dags att lämna även Chiang Mai och Dan för att flyga ner söderut igen.
Vår resa fortsätter alltså ett litet tag till.

Det är första gången som vi är ute så här länge, för det är jag som brukar bli rastlös och vilja åka hem efter 14 dagar.
Men den här resan ville vi vara borta en längre tid.


Så vi tackar denna vackra, och mest överraskande stad för ett par helt underbara dagar här!
Hotellet och området var toppen. 
Vi bodde på Art Mai Gallery Hotel i området kring stora gatan Nimmanhaemin vilket är ett urmysigt område centralt men inte mitt i centrum och det passade oss fint och praktiskt  för oss att bo nära Dans studio där.

I nästa inlägg får du veta var vi hamnat.

Stor kram från mig!
Ann














Inga kommentarer: