fredag 2 september 2016

Den nya ladan börjar ta form..



När vi rev den gamla ladan, som nästan hann bli 100 år gammal, i början av juni så blev det onekligen väldigt tomt här.





Den gamla stenfoten förstärktes men sedan hände det inte så mycket på två månader, på grund av att den skulle torka och sätta sig ordentligt och sedan kom semestrarna.


Men så en dag kom väggstommarna upp, och jisses vad det gick undan!





När första takstolen kom kändes det stort för oss. Nu börjar vi få lite mer grepp om byggnaden.




Alla takstolarna är på plats förutom de som ska gå under den stora takkupan. Här står jag på logens blivande golv och blickar ut över ängarna! Det kommer att bli så bra det här!


Ladan får tak och börjar få ett eget utseende!



Här ser ni den stora kupan och sedan kommer det bli två mindre takkupor till,alltså en på vardera sida om den stora. Här kommer man att få en fantastisk utsikt ut över ängarna och dalen när man står uppe i festvåningen.


Det är så otroligt spännande!




Ena gaveln och på nedervåningen kommer min ateljé/showroom/butik att ligga.


Det här bygget är stort. Men faktiskt inte större än den gamla ladan. Vi bygger egentligen en hyfsat identisk lada (ok, det är stor skillnad men ändå inte, se första bilden)

Idag kan man ju inte, eller rättare sagt får man inte, bygga som man gjorde förr. Då satt takstolarna nästan uppe i nock och det ger inte samma bärighet.

Vi är ju med och gör ett handtag här och där bara för att känna att vi också är med och bygger vår lada, även om snickarna självklart gör det största jobbet. Så nu känner jag att det är dags att se över våra arbetskläder, som tex säkra arbetsskor, så man inte riskerar att få spik i foten eller något annat vasst. Alla mina arbetsbyxor har jag slitit ut under vår renovering av huset och trädgården och jag har hittat ett företag som ser ut att ha riktigt bra kvalitet på sina arbetskläder www.engelbert-strauss.se
Jag tänker bara på när vi rev ladan och rensade bort allt bråte, att bra arbetskläder är viktigt ,se tidigare inlägg här

Visst kan det låta lite fåfängt, för jag har alltid bara tagit kläder och skor som redan varit gamla, men nu behöver både jag och mannen lite nytt! Det är som med träningen, det är roligare att träna med lite snyggare kläder :-)

Ja, så är det, jag har blivit lite nörd när det gäller både arbetskläder och till och med verktyg, haha! Det är inte bara maken som går och kollar när vi är i på stora bygghandeln idag!

Nu ska jag gå ut till våra goa hantverkare och prata om hur fönstren ska se ut uppe på logen. Vi har tänkt oss att ställa några små på sniskan,som en romb.

Men mer om det i nästa inlägg!

Tack för att du kikade in,

Må så fint,
Ann








Inga kommentarer: