tisdag 21 februari 2017

Odlingstider och växthusdrömmar


I söndags började jag pyssla lite med mina pelargoner. 


Helgens blöta, kalla och gråa dagar fick mig att djupdyka i vackra böcker om trädgård och blommor och i min samling finns bland annat Victoria Skoglunds sinnliga och underbara bok Min trädgård vid sjön 

Jag köpte den i höstas och läser om Victorias minnen från barndomen och blommorna som fanns då. Att plantera växter som man minns från man var liten och göra vissa saker för "att det alltid har varit så" känner jag igen.

Som att jag uppskattar penséer tex. I min trädgård poppade det upp hur många penséer som helst när vi gjorde om trädgården på baksidan av huset. Alltså vi talar om mängder av penséer. Enligt min svärfar så har det aldrig vuxit några sådana blommor där, så han var lika förvånad som vi var. 
När jag berättade det för min mamma, utbrast hon : Men så lustigt! Din morfar älskade just penséer och när jag var liten hade vi hur mycket som helst i trädgården som jag gick och åt av"

Så ni förstår, nu finns även min morfar med på Östergården och håller sitt vakande öga över oss här :-)



Jag älskar bilderna i Victorias bok och hennes sätt att skriva. 
Hennes trädgård är en dröm...

Hon får mig att börja längta efter att göra i ordning vår stora trädgård och odla både blommor och grönsaker i och utanför växthuset.
Jo, i år kommer det upp ett växthus. Jag samlar ihop till det nu. Min vinranka behöver ett och alla tomatplantorna.




Som har kommit upp så fint och står här i Ikeas nya serie som är hur smidig som helst!


Under tiden dricker jag nyponte med honung och fortsätter att läsa.


Det är väl knappast någon som har missat Mandelmanns Gård på TV nu.
Vilka underbara människor! Jag tror det är det finaste jag har sett på TV på väldigt länge. Faktiskt. Så varmhjärtade personer och deras kärlek till både varandra och gården är så himla fin att se. 

Under sommarens besök där köpte jag med mig deras bok om självhushållning, något som jag har varit intresserad av i många, många år.

Mina barns far är arkitekt. Han har jobbat med bland annat Gert Wingårdh under många år men under en period när barnen var små startade han ett miljöprojekt som var helt ekologiskt tillsammans med en partner där de byggde hus med väggar av bara lera och halm, precis som förr. 

På den tiden ( 1992 ) gjorde vi egna salvor på bivax och mandeloljor till barnen som hade eksem och drack mjölk hämtad från bonden där han jobbade, levde compact living i en lägenhet i stan med högt i tak och sovloft till alla tre barnen för att spara pengar och levde bara på ekologisk mat. 
Hans faster och hennes man levde på helt egen självhushållning i Nyköping, ungefär som Mandelmanns gör. 

Jag var och är mycket imponerad och intresserad av detta.





Det står några plastkrukor med Jätteverbena i min kyl under svart plast och bara gottar sig nu ( hoppas jag!)

Jag vill vara väl förberedd i år och har inskaffat både Rosenskära, Zinnia, Lavendel, några  stockrosor (!)Vallmo, och massor av luktärtor ( lyckades riktigt fint förra året, för jag vet att de är ganska kinkiga)

Om två veckor kör jag igång med detta. Då kan jag flytta tomaterna till större krukor och växelodla inne tills vidare.

Snart är det mars månad. Jag har klarat vintern bra i år men känner att det är skönt att veta att den där riktigt sköna utetiden är nära nu.

Tjoho!

Må fint.
Var rädd om dig.
Var snäll mot alla.

Kram
Ann




Inga kommentarer: