tisdag 6 maj 2014

Miljötänk och byggnadsvård...



 När vi är i Stockholm blir det alltid ett besök på Rosendals Trädgård.
För dit ska jag bara hinna om så en liten kortis...









Det är alltid lika mysigt här...
På vintern också då det är snö på växthustaken och man sitter inne och fikar.
Men det är klart när det är fullt med blomster så är det underbart att sitta ute i den enorma trädgården med sin fika, för maten och bakverken är fenomenalt goda!
Att de har ekologiska råvaror och ekologiskt Fairtradekaffe känns naturligtvis extra bra!




Ja, det blev en låda med lite växter till vår nyanlagda trädgård.
Här fann jag Diamantrör, Blåsvingel och Stenkyndel.
Diamantrören är vassliknande gräs, blir mellan 80-140 cm meter höga. Blåsvingeln blir ca 30 cm höga.
Stenkyndeln placerade jag på vardera sida om mina Intense Coverrosor.
Stenkyndeln doftar helt underbart och blommar fram till sent i september, de håller tydligen rådjuren borta från rosorna också :-)
Nu är det ju såhär att jag håller på att experimentera mig fram när det gäller min trädgård...jag är ju total nybörjare...!
Men visst lät det lite proffsigt ;-))





Ventilationsspjäll...




Ett stopp på Nacka Byggnadsvård blir det förstås oxå :-)
Det är till och med så att jag älskar att gå runt där och kika på detaljer och fynd som man behöver i ett hus från 1800-talet. Här vinkeljärn som ska sitta utanpå fönstren, härligt rostiga och vi köper gärna återvunnet så mycket vi kan för vi gillar att vara miljövänliga så lång det är möjligt.
Varför köpa nytt när det finns gammalt som funkar minst lika bra att använda igen?





Fönsterhakar (fanns inga gamla...)







 Inte trodde jag att jag skulle vara intresserad av sådant här än mindre lägga upp bilder och entusiastiskt visa upp  ;-))


Under dessa fem år som vi har renoverat vårt hus (vi är ju inte riktigt klara än, för vi har många fönster kvar att göra....) har jag lärt mig så mycket.
Varken min man eller jag har gjort något liknande tidigare (tapetserat och målat har vi ju gjort) men att ta sig an ett så stort projekt som hela huset det trodde jag aldrig att jag skulle göra.

När vi började riva i det var det som om huset själv talade om vart vi skulle starta.
Det vi upplevt är att man måste lyssna på huset, det är inte alltid där man tror man ska vara som är det bästa stället just då. 
Då kan man missa något som är mycket viktigare att ta tag i...

Ja nu vet ni vad vi har att göra i sommar :-) 
Skrapa fönster och måla.
Men det här är ett projekt vi ska stå och göra tillsammans.
Nu är det slut på att vara i varsin ände av huset.
Fönsterrenoveringskursen vi gick ska få göra skäl för sig nu...


En fin tisdag till dig!


Kram Ann











Inga kommentarer: