torsdag 4 juni 2015

Det finns lite nytt hantverk i butiken...




För många år sedan bodde jag i Turkiet.
Då använde jag Foutas eller Pestemal som de även kallas.

På Hamambaden används alltid dessa bomullshanddukar och jag använde dem även hemma för jag tycker om att de är tunna och att de har både bra uppsugningsförmåga och torkar lika snabbt som linne vilket innebär att de inte blir så sura och riskerar att lukta illa.

De är perfekta att ha med till stranden, de fungerar som sarong och till och med att använda som en schal om man vill.




När jag och maken var i Turkiet för några veckor sedan köpte jag med mig handvävda Foutas från ett litet väveri.
De är i 100% ren bomull som även den odlats i Turkiet.
 Att de just är handvävda gjorde valet lätt för mig, eftersom Ancher Designs produkter är ett rent hantverk från tygrulle till färdig produkt. Det rena hantverket är ju det vi själva står för.




Jag kände så för att köpa in några stycken till webbutiken som ett fint komplement till mina egna produkter och för att prova och se om intresse finns...










De finns i tre färger:
Ljusblå, natur/turkos och grå








Storleken på dem är 180x100cm
och du finner dem i Ancher Designs webbutik


Må så fint!
Ann









2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej så vackert hem ni har! Ljuvliga handdukar m.m måste fråga fick en förnimmelse av bardom när jag såg badrumsgolvet o badkaret är de orginal ?? min farmor o farfar hade exakt så ha en bra dag mvh Catarina

Unknown sa...

Hej Catarina! Tack för fina ord! Nej varken badkar eller klinkers är original. Vi har letat med ljus och lykta eftef sekelskiftesgolv som skulle passa vårt hus och fann detta viktorianska hos Acorn and Lilac i Göteborg. Badkaret är köpt på Hisingen i en butik som heter Crystal Bath. Kram och tack igen!