tisdag 18 mars 2014

Att leva sin dröm...



I min familj har det alltid funnits en stor passion för kreativitet och att skapa.
Min morfar var känd i trakten för sitt hantverk då han satt i sin källare på fritiden och tillverkade
vackra snusdosor, ölsejdlar och annat fint i både rostfritt stål och tenn.
Han arbetade annars som plåtslagare på heltid.

Det märkliga är att jag fick reda på detta först när jag gick min designutbildning och där 
inriktningen för mig helt osökt blev smyckedesign som huvudinriktning.
Jag var då fyllda trettio år.

Detta fyllde mig med sådan värme och glädje på samma gång, och något i mig blev så befäst
i och med att jag helt enkelt hade vandrat in på min morfars fotspår
utan att veta om det...en enorm bekräftelse fylld med stor respekt och kärlek kom även till mig.
Min morfar dog nämligen väldigt tidigt när min egen mamma bara var liten flicka på 9 år och det är ingen som pratat så mycket om honom...

Min första beställning som egen företagare blev märkligt nog en snusdosa i silver.
Jag minns hur jag satt med min morfars snusdosa i handen och kände hur hans hantverk nu fick 
leva vidare genom mig. 
 Många gånger har jag önskat att jag hade haft tillgång till hans skissböcker som försvann 
i samband med hans bortgång.

Tänk vilken fantastisk skatt det hade varit...


Ann



Inga kommentarer: