tisdag 12 augusti 2014

Äppeltider...


Det är äppeltider nu!
Förra året fick vi varken äppelträden att blomma och därför heller inga äpplen att göra mos och pajer på. Men i år stod de så underbart vackert i blom och med hur många äpplen som helst att skörda!



Men det är bara en sort som är redo just nu, som jag inte vet namnet på eftersom träden som står är urgamla. Men jag tänkte ta med dem till trädgårdshandeln och se om de kan hjälpa mig att lista ut sorten på dem.







Det blir några stycken...









Det blir paj och mos till att börja med men jag tror även att jag ska göra en hel del äppelmust på dem i år...




De blev lite kantstötta snabbt men detta är inga äpplen man äter som de är. 

Vårt nyplanterade äppelträd däremot kommer förhoppningsvis ge just de där äpplena med den syrliga saftiga smaken.
Men det kommer vi inte att få uppleva förrän om flera år.
Idag ångrar jag att vi inte planterade det precis när vi köpte huset för fem år sedan...  

Ha det så fint!
Ann







Inga kommentarer: