söndag 29 juni 2014

Att använda en fjöl...

 Fjöl, gammalt ord för bräda, träspade vid bakning



Jag har under många år lärt mig att handskas med en fjöl...
Den används vid bakning av hönökakor/tunnbröd och det är något en god vän till mig har bakat ett otal av under många, många fler år än jag, både traditionella men även vörthönökakor till jul ( det skulle vara roligt att veta hur många det blivit under åren)
Ni skulle se henne in action under hönökaksbaket...!

Vi brukar ha som tradition hon och jag att baka just vörthönökakor till jul.
Det är riktigt mysigt att ses i ottan i en dag i början av december och baka hela dagen för att pausa en stund och äta nybakta varma hönökakor med en god ost på...

Fjölen ni ser i bilden ovan har använts i vårt hus där det fanns en stor bakugn i det gamla köket (som idag är gästrum)
Det är från just det gamla köket vi flyttade vedspisen till det vi har idag.

Jag tänker laga den här fjölen och ge den en fin plats i just köket för jag ska använda mina nya fjölar som jag fick i bröllopsgåva av min hönökaksbakande goa vän när jag bakar i stället...

Detta är mitt bidrag till söndagsbilden hos Fabriken

Den finaste söndag till Dig!
Kramen,
Ann


6 kommentarer:

KNAADA sa...

Åh vad mysigt! Du tar mig tillbaka till den tiden då jag satt på bänken i mormors bagarstuga och åt grillkorv inlindade i hennes nybakta potatisbröd.

Kan känna lukten från mjölet och höra sprakandet från elden, mys!

Ha en fin söndag!

Unknown sa...

Vad härligt det låter och vad glad jag blir som fick dig att förnimma den där fina barndomskänslan och minnen :-)) Tack fina för dina varma ord!
Kram
Ann

tina | pepparochvanilj.se sa...

Åh vilken fin bild Ann :)

Den gillade jag jättemycket och orden som hörde till...

kram | tina

Unknown sa...

Hej Tina :-)) Tack vad glad jag blir att du tycker om den <3 Varm kram och fortsatt fin söndag och resten av sommaren <3 Ett torsdagstema kvar förstås men min önskan till dig består:-) Ses till hösten igen,
Ann

Borgmästaren sa...

Fina bilder! Visste inte vad fjöl var, men nu är jag lite mer allmänbildad.

Unknown sa...

Tack Borgmästaren :-)
Ja men vi lär oss nytt hela tiden, det känns bra tycket jag <3

Kram till dig
Ann