tisdag 30 januari 2018

Älskade luktärter
















I olika omgångar har jag provat att odla luktärter men aldrig riktigt lyckats. Då har jag gjort enligt ”de vanliga” tillvägagångssättet, dvs blötlägga dem före och sedan plantera ner dem en och en i pappershållare. Det har alltid resulterat i att många antingen torkat eller ruttnat. Tills jag hittade till Cecilia Wingård.
Luktärtsexperten :-)
Jag gjorde helt enligt hennes råd och tips och jag lovar att nästan varenda frö tog sig!



Jag älskar att fylla små vaser med dessa ljuvliga blommor och ställa lite överallt och det bästa är att ju mer man plockar av dem, desto mer växer de.
Så nu har jag beställt många olika fler sorter och till helgen ska jag börja så. Det är fint att så i olika omgångar så att jag har dem från tidig sommar ända in i sena september.



Jag ska försöka hinna med att åka på Cecilias luktärtfestival i sommar oxå :-)

Så om du liksom jag inte heller har lyckats tidigare, kan jag lova att du kommer lyckas om du gör enligt Cecilia Wingårds råd !

Lycka till!

Kram / Ann



Inga kommentarer: